Zasvatenie prvorodeného - zákon Mojžiša
EXODUS - 13. kapitola
1 Pán povedal Mojžišovi: 2 "Zasväť mi všetko prvorodené, čo u Izraelitov otvára materské lono, či už u ľudí alebo u dobytka! To bude moje."
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rozjimania - First born (estranky.sk)
Zasvätenie prvorodeného syna bolo opätovne nariadené pri vyslobodení Izraela z Egypta. Keď Izraelci trpeli v egyptskom otroctve, Pán poslal Mojžiša k faraónovi, egyptskému vládcovi s odkazom: „Takto hovorí Hospodin: Izrael je mojím prvorodeným synom, a povedal som ti: Prepusť môjho syna, nech mi slúži. Ty si sa však zdráhal prepustiť ho, preto zabijem tvojho prvorodeného syna“ (2 Moj 4,22.23). Mojžiš oznámil toto posolstvo, ale pyšný kráľ odpovedal: „Kto je Hospodin, aby som poslúchol jeho slovo a prepustil Izrael? Hospodina nepoznám a Izrael neprepustím“ (2 Moj 5,2).
Zasvätenie Pánovi | Ťaháky-referáty.sk (aktuality.sk)e
EXODUS - Druhá kniha Mojžiša: 4.kap.:
21 A pán mu ešte povedal: "Keďže sa vraciaš do Egypta, dávaj pozor, aby si urobil pred faraónom všetky tie zázraky, nad ktorými som ti dal moc. Ja však zatvrdím jeho srdce a on neprepustí ľud. 22 Potom povieš faraónovi: Toto hovorí Pán: “Izrael je môj prvorodený syn.” 23 Povedal som ti: Prepusť môjho syna, aby mi slúžil! Ty si však odmietol prepustiť ho. Preto ja usmrtím tvojho prvorodeného syna."
Mojžiš oznámil toto posolstvo, ale pyšný kráľ odpovedal: „Kto je Hospodin, aby som poslúchol jeho slovo a prepustil Izrael? Hospodina nepoznám a Izrael neprepustím“ (2 Moj 5,2)
Pán pomáhal svojmu ľudu znameniami a divmi a na faraóna zoslal strašné súdy. Nakoniec dostal anjel-zhubca rozkaz zabiť všetko prvorodené spomedzi ľudí i zvierat v egyptskej krajine. Izraelci mali byť ušetrení pod podmienkou, že podľa príkazu potrú veraje svojich dvier krv
ou (27) zabitého baránka. Každý dom mal byť označený, aby anjel-zhubca izraelské domy obišiel. Po tomto súde nad Egyptom Hospodin povedal Mojžišovi:
„Zasväť mi všetko prvorodené... u ľudí i u dobytka, je moje.“
„V deň, keď som pobil všetko prvorodené v Egyptskej krajine,
zasvätil som ti všetko prvorodené z Izraela od človeka po zvieratá.
Mne to patrí! Ja som Hospodin!“ (2 Moj 3,12; 4 Moj 3,13).
Po zavedení svätyňovej služby Hospodin si namiesto prvorodených z celého Izraela vybral pokolenie Léviho a určil mu službu vo svätyni.
Prvorodení však boli aj naďalej pokladaní za Božie vlastníctvo,
a preto mali byť získavaní späť za výkupné.
Tak sa stal zákon o zasväcovaní prvorodených obzvlášť významným
. Bol pamiatkou Božieho obdivuhodného vyslobodenia Izraela a súčasne symbolom slávnejšieho vyslobodenia, ktoré uskutoční jednorodený Syn Boží.
BOH ZJAVUJE SVOJE MENO
13 Mojžiš povedal Bohu: "Ja pôjdem k Izraelitom a poviem im: “Boh vašich otcov ma poslal k vám.” Oni sa budú pýtať: “Aké je jeho meno?” A čo im odpoviem?" 14 Boh povedal Mojžišovi: "Ja som, ktorý som!" - a dodal: "Toto povieš Izraelitom: “Ja-som” ma poslal k vám!" 15 A Boh Mojžišovi ešte povedal: "Pán, Boh vašich otcov, Boh Abraháma, Boh Izáka a Boh Jakuba, ma poslal k vám. Toto je moje meno naveky a takto ma budú spomínať z pokolenia na pokolenie. 16
LEVITI MAJÚ NAHRADIŤ PRVORODENÝCH
11 Pán hovoril Mojžišovi: 12 "Ja som si vzal levitov spomedzi Izraelových synov namiesto všetkých prvorodených, čo u synov Izraela otvárajú materský život, aby leviti boli moji. 13 Lebo každý prvorodený je môj. V deň, keď som pobil prvorodených v Egypte, zasvätil som si všetko prvorodené v Izraeli, či je to človek alebo dobytok. Moji sú, ja som Pán!"
Deut 21 - PIATA KNIHA MOJŽIŠOVA
O ZÁKONE PRVORODENÝCH
15 Ak niekto bude mať dve ženy, jednu, ktorú bude mať rád a druhú nie, a ak budú mať od neho deti a prvorodený syn bude od tej, ktorú nemá rád, 16 keď bude chcieť rozdeliť svoj majetok medzi synov, nebude môcť syna milovanej urobiť prvorodeným a dať mu prednosť pred synom nemilovanej, 17 ale syna nemilovanej uzná za prvorodeného a dá mu dvojnásobnú čiastku zo všetkého, čo má; on je naozaj prvý z jeho synov a jemu patrí právo prvorodenstva. 18 Ak má niekto zaťatého a nepoddajného syna, ktorý nepočúva na otcove a matkine rozkazy, a keď ho karhajú, nevšíma si ich, 19 nech ho otec a matka vezmú a privedú k starším jeho mesta, k bráne jeho bydliska, 20 a nech povedia starším mesta: “Tento náš syn je zaťatý a nepoddajný. Nechce nás počúvať, je hýrivec a pijan.” 21 A nech ho všetci ľudia toho mesta ukameňujú na smrť, aby ste tak odstránili zlo spomedzi seba a aby sa obával celý Izrael, keď to počuje. 22 Keď niekto spácha zlo, za ktoré je trest smrti, a keď ho obesia na dreve, 23 jeho mŕtve telo nesmie ostať na dreve, ale ešte v ten deň ho pochovajú, lebo je prekliaty od Boha ten, čo visí na dreve, a ty nesmieš poškvrniť krajinu, ktorú ti dá Pán, tvoj Boh, do vlastníctva.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Exodus 13,2 :Pán povedal Mojžišovi: "Zasväť mi všetko prvorodené, čo u Izraelitov otvára materské lono, či už u ľudí alebo u dobytka! To bude moje.",
Co je v zidovskom nabozenstve ocistovanie matky po porode? DNI OCISTOVANIA urcoval zidovsky zakon. Po narodeni bola matka levitsky necista - 40 dni,ak sa narodil chlapec. Prinesenim obety sa stala CISTOU.
OBETA pozostavala z rocneho baranka a z dvoch holubkov alebo hrdliciek - za hriech. Ked nedovolovala chudoba priniest baranka, stacil par hrdliciek. Ked bol chlapcek prvorodenec, bol Bohu zvlastnym sposobom zasvateny, a museli ho preto do chramu priniest, Najvyssiemu obetovat a piatimi striebornymi peniazmi vykupit, ak nepatril do pokolenia Leviho.
ZASVACOVANIE PRVORODENYCH BOHU nariadil Boh na VECNU SPOMIENKU na poslednu noc pred vystahovanim z Egypta, kedy anjel zhubca zabil vsetkych prvorodenych egyptskych prvorodencov, zidovskych vsak usetril.
Prvorodeny znamena prvy narodeny syn , ktory mal pravo na dedictsvo. Je to pravny vyraz a pouziva sa bez ohladu na to, ci nasleduje dalsi potomok alebo nie