Choď na obsah Choď na menu
 


Citanie Biblie - 5.tajomstvo svetla

30. 5. 2016
Uznesenie zabiť Ježiša

1  Keď Ježiš dokončil všetky tieto slová, povedal svojim učeníkom:   2  Viete, že o dva dni nastáva Veľká noc, a Syn človeka bude vydaný, aby ho ukrižovali.   3  Vtedy sa zhromaždili veľkňazi a starší ľudu v dvorane veľkňaza, ktorý sa volal Kajfáš,   4  a uzniesli sa, že sa lesťou zmocnia Ježiša a zabijú ho.   5  Hovorili však: Nie vo sviatok, aby nevznikla vzbura medzi ľudom.  

Matus 26
Pomazanie v Betánii

6  Keď bol Ježiš v Betánii v dome Šimona Malomocného,   7  pristúpila k nemu žena s alabastrovou nádobou drahocenného oleja a vyliala mu ho na hlavu, keď sedel za stolom.   8  Keď to videli učeníci, namrzene hovorili: Načo takéto plytvanie?   9  Mohlo sa to draho predať a rozdať chudobným.   10  Ježiš to spozoroval a povedal im: Prečo trápite túto ženu? Veď mi urobila dobrý skutok.   11  Lebo chudobných máte stále medzi sebou, ale mňa nemáte vždy.   12  Keď vyliala ten olej na moje telo, urobila to na môj pohreb.   13  Amen, hovorím vám: Kdekoľvek na celom svete sa bude zvestovať toto evanjelium, bude sa hovoriť na jej pamiatku aj o tom, čo urobila.  

Judášova zrada

14  Vtedy odišiel jeden z Dvanástich, menom Judáš Iškariotský, k veľkňazom   15  a povedal: Čo mi dáte, ak vám ho zradím? Oni mu určili tridsať strieborných.   16  Od tej chvíle hľadal príležitosť ho zradiť.  

Posledná večera

17  V prvý deň nekvasených chlebov prišli učeníci k Ježišovi a opýtali sa: Kde chceš, aby sme ti pripravili večeru veľkonočného baránka?   18  On odpovedal: Choďte do mesta k istému človekovi a povedzte mu: Majster odkazuje: Môj čas je blízko. U teba budem sláviť veľkonočnú večeru so svojimi učeníkmi.   19  Učeníci urobili, ako im Ježiš prikázal, a pripravili veľkonočnú večeru.   20  Keď sa zvečerilo, zasadol s Dvanástimi k stolu.   21  Keď jedli, povedal: Amen, hovorím vám, že jeden z vás ma zradí.   22  Veľmi sa zarmútili a začali sa ho jeden po druhom vypytovať: Som to azda ja, Pane?   23  On odpovedal: Kto si so mnou namočil ruku v mise, ten ma zradí.   24  Syn človeka síce ide, ako je o ňom napísané, ale beda človeku, ktorý zrádza Syna človeka. Pre toho človeka by bolo lepšie, keby sa vôbec nebol narodil.   25  Nato povedal Judáš, ktorý ho zrádzal: Či som to ja, Rabbi? Odpovedal mu: Ty si to povedal.  

Ustanovenie Pánovej večere

26  Keď jedli, vzal Ježiš chlieb a dobrorečil, lámal ho a dával učeníkom so slovami: Vezmite, jedzte, toto je moje telo.   27  Potom vzal kalich, vzdal vďaku a dal im ho so slovami: Pite z neho všetci,   28  lebo toto je moja krv zmluvy, ktorá sa vylieva za mnohých na odpustenie hriechov.   29  Hovorím vám: Odteraz už nebudem piť z tohto plodu viniča až do toho dňa, keď ho budem s vami piť nový v kráľovstve svojho Otca.   30  Nato zaspievali chválospev a vyšli na Olivový vrch.  

Výstraha Petrovi

31  Vtedy im Ježiš povedal: Vy všetci sa tejto noci nado mnou pohoršíte, lebo je napísané: Budem biť pastiera a ovce stáda sa rozpŕchnu.   32  Ale po svojom vzkriesení vás predídem do Galiley.   33  Peter mu však povedal: Aj keby sa všetci nad tebou pohoršili, ja sa nikdy nepohorším.   34  Ježiš mu odpovedal: Amen, hovorím ti, že tejto noci, skôr ako kohút zaspieva, tri razy ma zaprieš.   35  Peter mu povedal: Aj keby som mal s tebou zomrieť, nikdy ťa nezapriem. Podobne hovorili aj ostatní učeníci.  

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zidovsky sviatok nekvasenych chlebov PESACH

(Jarka, 13. 10. 2020 22:08)

O čom je vlastne Pesach. Je to spomienka na vyslobodenie Izraelitov z egyptského otroctva. Tento rok sa začína 15. nissana, teda 19. apríla.

Pesach trvá osem dní, slávia sa prvé a posledné dva dni, ostatné dni medzi nimi sú polosviatky. Židia si počas Pesachu pripomínajú udalosti z najstarších dejín svojho národa zaznamenané v Tóre. Je to najmä ťažká práca počas otroctva v starovekom Egypte, útlak a pokus o zničenie Židov faraónom. Keďže sa zdráhal prepustiť izraelských otrokov, Hospodin potrestal egyptskú krajinu pohromami, ktoré sú známe ako desať egyptských rán.Poslednou ranou, po ktorej sa faraón rozhodol Židov prepustiť, bolo usmrtenie všetkých prvorodených Egypťanov. Aby anjel smrti, ktorý prešiel počas noci celou krajinou, rozpoznal židovské domy, Hospodin prikázal Židom označiť rámy a prahy ich dverí krvou baránka. Anjel smrti obchádzal takto označené domy bez toho, aby niekoho usmrtil. Od toho je odvodené pomenovanie sviatku Pesach, pretože toto slovo znamená obchádzanie či obídenie, alebo vyhnutie sa.

Židovské rodiny a priatelia sa počas Pesachu stretávajú pri slávnostnej večeri - Seder. Tá sa koná prvé dva večery, tento rok 14. a 15. apríla. Na slávnostne prestretom stole podľa tradície nechýbajú jedlá pripomínajúce egyptské otroctvo. Sú to tradičné nekvasené chleby - maces, ktoré im pripomínajú, že museli utiecť z Egypta náhle a nestihli si pripraviť vykysnuté cesto na chlieb.
Horké byliny pripomínajú trápenie v Egypte, pohár so slanou vodou na sviatočnom stole je symbolom sĺz, vajce zas pripomína krehkosť života, a pod. Sviatku Pesach predchádzajú prípravy a dôkladné upratovanie, počas ktorých musí zo židovských domácností zmiznúť akékoľvek kvasené pečivo - chamec. V deň začiatku sviatku už musí byť príbytok dôkladne vyupratovaný a zbavený aj najmenšej omrvinky chamecu.

Rodinné stretnutie pri večeri býva v židovských rodinách príležitosťou spomínať na jednu z dôležitých kapitol histórie a vysvetliť historické udalosti aj deťom. Príbeh Exodu Izraelitov z Egypta sa číta z ilustrovanej bohoslužobnej knihy Hagada.

Betania

(Jarka, 13. 10. 2020 22:05)

al-Eizarija alebo al Azarija - mesto na Zapadnom brehu Jordana je mestom Lazara a jheo rodiny, miesto zazraku - vzkriesenie Lazara z mrtvych a mietsom pre putnikov, ktori tu navstevuju Pomnik Lazara,
Je to na juhovychodnej casti od Olivovej hory asi 2,5 km od Jeruzalema.

Jeto mesto moslimov i krestanov. Nachadza sa tu niekolko krestanskych kostolov.
Rim.katolicky kostol sv.Lazara spravuju frantiskani , pochadza z pol.20.stor. a novsi greko-katolicky sa nachadza smerom na zapad od hrobu.

Hrob Lazara spominaju historicke spisy zo 4.storocia. Prva zmienka je vsak od Hieronyma z r.390 o kostoloe sv.Lazara, ktory nazyvali Lazarium. V 6.stor. bol zemetrasenim zniceny.

V 12.stor.obdrzala Kralovna Jeruzalema od Latinckeho patriarchu Jeruzalema uzemie Betanie vymenou za uzemie Hebronu, Juzne od hrobu kralovna vyudovala velky benediktinsky klastor zasvateny Marte a Marii aj kostol sv.Lazara, dala opravit byzantsky kostol zo 6.stor.
Po r.1187 , popade Jeruzalem odisli reholne sestry z tohto konventu a kostoly boli znicene. Ostalo len pamatne mietso Lazarovho hrobu.